ترجمه نازنين زاغرى: شوراي شهر «كاك برن» (Cockburn)، منطقه اي نه چندان وسيع در كشور استراليا، داراي 9 عضو است كه به انضمام شهردار، گروهي 15 نفره را تشكيل مي دهند. اعضاي اين شورا نيز مانند بسياري از ديگر شهرهاي دنيا، با رأي مردم و به مدت چهارسال، جهت فعاليت در شوراي شهر و شهرداري انتخاب مي شوند. شوراي شهر كاك برن روي هم به سه قسمت اصلي منطقه غرب، مركزي و شرق تقسيم مي شود كه هركدام به طور مستقل اما تحت نظارت يك شهردار واحد فعاليت مي كنند. از سال 1993، در كنار شوراي شهر اصلي كاك برن، شورايي تحت عنوان «Junior Council» با همان شوراي جوان تشكيل شد كه با رأي تمامي جوانان اين منطقه، شهرداري نيز براي آن انتخاب شد.

هدف اين شوراي جوان، بررسي، برنامه ريزي و تصميم گيري در زمينه مسائلي است كه زندگي جوانان و نوجوانان راتحت الشعاع قرار مي دهد.در سال 1997، پس از چهارسال فعاليت مستمر شوراي جوان، اين انجمن به عنوان يك شوراي مشاور (TAC) در كنار شوراي شهر اصلي كاك برن مشغول به كار شد. طي سال هاي اخير، شوراي TAC، برنامه هاي بسياري در زمينه برپايي جشن ها و فستيوال هاي ماهانه و سالانه، مسابقات و برنامه هاي تفريحي، بررسي شرايط تحصيلي و جوانان و امكانات مورد نياز آنها و هزاران طرح و پروژه ديگر را اعمال كرده است. شهر كاك برن، از جمله شهرهاي استرالياست كه براي فستيوال ها و جشنواره ها اهميت زيادي قائل است و تقريبا براي هر موضوع حتي جانبي، ساكنين دور هم آمده، در آن به رقص، پايكوبي و شادي مي پردازند.

يكي از وظايف شوراي شهر اصلي و جوان، كمك به برپايي برنامه هايي از اين دست است تا شايد بتوان از اين طريق، روح شادي و شادكامي را در همه ابعاد زندگي انسان ها زنده نگهداشت. در روز 26 اكتبر، مصادف با چهارم آبان قرار بود در محوطه باز موزه «آزليالي» شهر كاك برن، يك فستيوال تفريحي پائيزي برپا شود كه شامل برنامه هايي همچون جشنواره غذاهاي خوشمزه خانگي و شيريني هاي محلي، نمايش صنايع دستي، سيرك كودكان، رقص محلي و در نهايت هم آتش بازي است كه از ساعت چهار بعدازظهر شروع، و تا پاسي از شب، مردم را به تفريح، شادي و پايكوبي دعوت كنند. در اين جشنواره كه همه چيز توسط شركت كنندگان تهيه مي شود و غذاهاي سنتي و شيريني هاي محلي همراه با صنايع دستي از سوي خود شهروندان به نمايش درآمد، غرفه ها از سوي مسئولان برگزار كننده به علاقه مندان اجاره داده شده، متقاضيان در قالب فروشندگان مراسم را بگردانند.در ماه نوامبر سال جاري، جشنواره اي تحت عنوان «فضايي كه ما را احاطه مي كند» در اين شهر برگزار شد.

در اين جشنواره كه بيشتر به نوعي فستيوال عكس شبيه است، از 155 عكاس حرفه اي شهر كاك برن دعوت شده كه آثار خود را در زمينه رخدادهايي كه در گوشه و كنار شهر به وقوع مي پيوندد و بيشتر جنبه سازندگي دارد براي جشنواره ارسال كنند. علاوه بر اين گروه 155 نفري، آثار 400 نفر از شهروندان عادي كه بادوربين هاي خود در سطح شهر به عكاسي پرداخته اند نيز در جشنواره حضور دارد. سوژه و موضوع اين عكس ها، ناهنجاري هاي اجتماعي و محيط زيست است كه به نوع زندگي انسان ها را به خطر انداخته است. هدف از برپايي چنين جشنواره اي، كمك به شوراي شهر از سوي خود شهروندان در جهت شناخت بيشتر فضاي شهر كاك برن، انسان ها و محيط زيست است تا با تخصيص بودجه اي مناسب و اجراي طرح ها و پروژه هاي مطلوب، شهرداري در صدد جبران اين نواقص در سطح شهر برآيد و بتواند شهري سالم، زيبا و خالي از رنج و عذاب را به شهروندان ارائه كند.

كارناوال سواحل كوگي، از ديگر جشنواره هايي است كه در برنامه برپايي جشنواره ها از سوي شوراي TAC، 20 نوامبر برگزار شد. در اين كارناوال، برنامه هاي تفريحي آبي بسياري از جمله اسكي روي آب، موج سواري با تخته بادبان دار، قايق سواري و مسابقات شنا در سواحل كوگي شهر كاك برن به اجرا در آمد كه جوانان و نوجوانان با شركت در اين جشنواره، يك روز زيبا و به ياد ماندني را در كنار خانواده هايشان سپري كردند. مسئول برپايي جشنواره ها در شوراي TAC كاك برن، هدف از برپايي چنين جشنواره هايي را شكوفايي استعدادهاي نهفته جوانان و نوجوانان قلمداد كرد و اظهار داشت شركت و حضور آنان در چنين برنامه هايي، نوعي پيشرفت تلقي مي شود تا جوانان بتوانند زمينه اي كه استعداد دارند بيشتر فعاليت نمايند. جالب اين كه شوراي TAC در تمامي برنامه هاي خود از ميهمانان پذيرايي به عمل مي آورد اما از آنجا كه مخاطبان اين شورا، جوانان و نوجوانان هستند، استفاده از هرگونه مشروبات و نوشيدني هاي الكلي و مواد مخدر در جشنواره ممنوع است.شوراي TAC، چند ماهي است كه به اجراي پروژه جديدي در ميان نوجوانان و جوانان و به كارگيري خلاقيت هاي آنها اقدام نموده است.

به اين ترتيب كه فرم هايي ميان مخاطبان خود عرضه نموده، از آنها تقاضا مي شود موضوعات جديدي را كه جهت برگزاري جشنواره هاي آتي به ذهنشان مي رسد به شوراي جوان پيشنهاد كنند. اعضاي مسئول در شوراي شهر جوان، پس از بررسي نامه هاي ارسال شده، نسبت به انتخاب سوژه هاي جديد براي برگزاري جشنواره ها و فستيوال هاي آتي با الهام از پيشنهادات مخاطبان خود اقدام مي كنند و آخرين فستيوال اين شهر(كاهش مصرف برق) بود. روز سوم آذر، 24 نوامبر، از سوي شهرداري، روز بدون لامپ ناميده شده است. ساعت 9 شب، مردم با شمع هايي كه در دست دارند از منازل خارج مي شوند و اختتام جشنواره را جشن مي گيرند. شوراي شهر كاك برن پيش از اين برنامه هاي بسياري را جهت تشويق شهروندان به منظور كاهش مصرف برق اعمال نموده بود اما اين بار در نظر دارد با اجراي اين جشنواره سمبوليك، اهميت كاهش مصرف برق را در شهروندان بالا ببرد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا